Podstawowe informacjeHistoriaWspуlnoty szkaplerzneBractwa szkaplerzneMapa Bractw w PolsceAby powstaіo Bractwo...Dokumenty prawneStatut BractwaParafie M.B. SzkaplerznejBiuletyn formacyjnyRekolekcje

 


Dokument bez tytuu

O. Benignus Wanat OCD

Historia Bractw Szkaplerznych

(druga cz wykadu pt: Historia naboestwa szkaplerznego w Karmelu wygoszonego 6 X 1998 r. w czasie II Forum Duszpasterskiego Krakowskiej Prowincji OCD)

1. Bractwa Szkaplerzne, geneza i struktura organizacyjna

Pocztki bractwa szkaplerznego sigaj XIII w. W XIV wieku powstay pierwsze bractwa szkaplerzne we Florencji, Bolonii, Wenecji i innych miastach. W krtkim czasie eygowano je przy wszystkich klasztorach karmelitaskich. Stanowiy one jedn z form dziaalnoci zakonu. Noboetwo szkaplerzne stao si obok namoetwa racowego nawaniejszym naboestwem Maryjnym w Kociele Katolickim ...wicej.

2. Rozwj Bractw Szkaplerznych w Polsce

Do Polski Bractwo Szkaplerza w. przybyo wraz z pierwszymi fundacjami klasztorw karmelitaskich. Bractwo Szkaplerzne u OO. Karmelitw w Krakowie na Piasku byo najstarszym bractwem tego typu na ziemiach polskich. W rozwoju naboestwa szkaplerznego w Polsce pooyli wielkie zasugi rwnie Karmelici Bosi, ktrzy nie tylko przy swoich klasztorach prowadzili Bractwa Szkaplerzne ale zakadali je rwnie przy kocioach parafialnych....wicej

 

1.    Bractwo Szkaplerzne, geneza i struktura organizacyjna

Bractwo kocielne jest zrzeszeniem wiernych, kanonicznie erygowanym i pozostajcym pod zwierzchnictwem ordynariusza. Celem jego jest rozbudzenie ycia chrzecijaskiego wrd czonkw, poprzez okrelone formy kultu religijnego i wykonywanie dzie miosierdzia. Celem bractwa szkaplerznego jest rozszerzanie kultu Matki Boej Szkaplerznej poprzez wasne naboestwa i wiczenia duchowne, a szczeglnie przez naladowanie Jej cnt i dziea mioci. Kady kto przyjmuje szkaplerz w. naley do rodziny Maryi. Papie Pius XII napisa, e " Wszyscy karmelici, bd po klasztorach pierwszego i drugiego Zakonu, bd w Trzecim Zakonie regularnym i wieckim, bd w bractwie, poczeni szczeglnym wzem mioci, nale do tej samej rodziny bogosawionej Matki [1] .

Pocztki bractwa szkaplerznego sigaj XIII w. Od czasu objawienia si Matki Boej w. Szymonowi Stockowi i nadania wielkich przywilejw karmelitaskiemu szkaplerzowi, rozpocz si masowy rozwj tego bractwa. W XIV wieku powstay pierwsze bractwa szkaplerzne we Florencji, Bolonii, Wenecji i innych miastach. W krtkim czasie eygowano je przy wszystkich klasztorach karmelitaskich. Stanowiy one jedn z form dziaalnoci zakonu.

O. Genera Zakonu Jan Chrzciciel Rossi, wielki czciciel Matki Boej odegra decydujc rol w rozwoju bractwa szkaplerznego. W latach 1566 - 1567 przeprowadzajc wizytacje klasztorw w Hiszpanii i Portugalii dostarczy okoo 20 0000 szkaplerzy i Listw Bractwa. Otrzyma on rwnie do pap. Grzegorza XIII szczegowe ustalenia, dotyczce przywileju sobotniego. Papie w bulli "Cum laudes" z 18 X 1577 r. potwierdzi odpusty szkaplerzne nadane przez jego poprzednikw oraz bulli sobotniej Jana XXII, ktry udzieli przywileju dla dusz czyciowych, uwolnienia ich w sobot po mierci przez ordownictwo, zasugi i modlitwy Matki Boej, dla tych zmarych, ktrzy nosili szkaplerz w zakonie albo przynaleeli do bractwa szkaplerznego. [2] /

W XVI w. Jzef Falcone pisa: " Obecnie w Hiszpanii nie ma domu, w ktrym by nie nakadano karmelitaskiego ubioru dla uzyskania odpustu. Obie crki krla Filipa i wszyscy jego dworzanie nosili ubir Naj. Pani z Gry Karmel. /..../ Czy nie moe si wydawa, e caa Hiszpania i Portugalia stanowi jeden wielki klasztor karmelitaski? " [3] .

W 1613 r. w Lizbonie Bractwo liczyo 23 000 czonkw, a w 1675 r. w Wenecji - 75 000 czonkw. W 1613 roku Franciszek Voersio stwierdza, e w Krlestwie neapolitaskim niewielu znajduje si ludzi, ktrzy nie nosz szkaplerza Wielu ludzi zachowywao abstynencj od jedzenia misa w rody i soboty. W Kolonii w tym celu zaoono specjalne targowisko z rybami we rody. Na owiadczenie krlewskiego skarbnika, e dochody krlewskie z powodu przywileju sobotniego zmniejszyy si o 30 000 skudw rocznie ze wzgldu na abstynencj, krl Filip III mia odpowiedzie: wolabym, aby moi poddani raczej byli powiceni Najw. Dziewicy, anieliby wzrasta miay moje dochody [4] .

Prawo erygowania bractw szkaplerznych zastrzeone byo przeoonym generalnym Zakonu Karmelitaskiego [5] . Papie Pawe V w bulli "Cum certas" z 30 X 1606 r. udzieli przywileju generaowi zakonu karmelitaskiego lub jego wikariuszowi zakadania Arcybractwa szkaplerznego zarwno w karmelitaskich jak i nie karmelitaskich kocioach [6] . Struktura organizacyjna bractwa oparta zostaa na normach konstytucji Klemensa VIII, "Quaecumque" z 7 XII 1604 r. [7] Posiadao ono swoje ustawy i zarzd. Promotorem jego lub dyrektorem by przeoony domu, albo kapan przez niego zamianowany. Co roku na sesji nadzwyczajnej odbyway si wybory caego zarzdu bractwa. Najczciej wybory byy 16 lipca na uroczysto Matki Boej Szkaplerznej. Zarzd skada si z nastpujcych urzdnikw:

1. Przeoony zw. przeorem lub prefektem, ktry czuwa nad zachowaniem ustaw bractwa. Posiada jeden klucz od kasy i piecz brack.

2. Zastpca przeoonego zw. podprzeorem lub wiceprefektem.

3. Siedmiu radnych zw. konsulami. Wrd nich dwch byo arbitrami.

4. Skarbnik. Obowizkiem jego byo prowadzi ksig dochodw i rozchodw oraz przyjmowanie ofiar i skadek oraz prowadzenie listy ofiarodawcw.

5. Pisarz lub sekretarz. Obowizkiem jego byo prowadzi ksig praw i ksig protokow zebra bractwa.

6. Zakrystianin opiekujcy si otarzem i kaplic konfraternii. Czuwa nad naczyniami i szatami liturgicznymi.

Oprcz powyszych byy nisze urzdy i stae obowizki, jak: prokurator otarza, prowizorzy, chory, jamunicy, marszakowie, infirmariusze. Zarzd wyznacza te obowizki czonkom bractwa.

W drug lub trzeci niedziel miesica odbywao si zebranie konfraternii z naboestwem i szkaplerzn procesj. W kad sobot czonkowie bractwa mieli bra udzia we Mszy w. wotywnej ku czci Matki Boej Szkaplerznej [8] .

Papie Klemens VIII we wspomnianej konstytucji z 7 XII 1604 r. midzy innymi okreli, e w tym samym miecie lub w miejscowoci, w odlegoci 4,5 km nie wolno erygowa tych samych bractw kocielnych. OO. Karmelici Trzewiczkowi i Bosi dla uniknicia nieporozumie podpisali 24 VIII 1616 roku wzajemn ugod, moc ktrej oba zakony w miejscowociach gdzie znajduj si ich klasztory mog swobodnie przyjmowa do bractwa szkaplerznego wiernych ze wszystkimi przywilejami i odpustami. Przyjci wierni do szkaplerza nalee bd do Bractwa wczeniej erygowanego. Ugoda ta zostaa zatwierdzona przez pap. Pawa V z dnia 24 IV 1617 r. [9] .

2. Rozwj Bractw Szkaplerznych w Polsce

Do Polski Bractwo Szkaplerza w. przybyo wraz z pierwszymi fundacjami klasztorw karmelitaskich: Krakw /1397/, Pozna /1400/, Bydgoszcz /ok. 1400/, Jaso /1438/, Gdask /1462/. O.Marcin Charzewicz prowincja karmelitw w Polsce w dokumencie z 1669 r. utrzymuje, e Bryctwa Szkaplerza w. w Krakowie, zgodnie z konstytucj Klemensa VIII zostao formalnie odnowione i potwierdzone przez prowincjaa Wawrzyca Druyn w 1608 r. [10] . Wynika z tego, i istniao w XVI wieku. Tadeusz M.Trajdos uwaa, e pocztki bractwa sigaj Jagiellonw. Na potwierdzenie przytacza dokument generaa zakonu z 1411 r., moc ktrego przyjmuje rajcw miasta i pisarza Szymona do bractwa i udziau we wszystkich dobrach duchowych klasztoru w yciu i po mierci [11] .

Bractwo Szkaplerzne u OO. Karmelitw w Krakowie na Piasku byo najstarszym bractwem tego typu na ziemiach polskich. Dokumenty z XVII w. opisuj jego struktur prawn i organizacyjn, zarzd, fundusze, przywileje, obowizki i wykazy czonkw bractwa oraz zadania apostolskie [12] . W roku 1648 bractwo miao wasn kaplic i zakrysti bogato uposaon. Inwentarz wymienia 2 otarze, 16 obrazw, 12 kielichw /w tym 6 zotych, a inne ze srebra pozacane/, paramenty kocielne, 3 relikwiarze, chorgwie, feretrony etc. [13] . Naleao do najliczniejszych i najbardziej dynamicznych bractw w Krakowie. Naleeli do niego rwnie wierni przyjmowani do szkaplerza w dwch klasztorach karmelitw bosych w Krakowie.

W rozwoju naboestwa szkaplerznego w Polsce pooyli wielkie zasugi Karmelici Bosi. Pierwsi karmelici bosi ju 1605 r. przyjli do Szkaplerza w. dwr krla Zygmunta III, ks. bpa Bernarda Maciejowskiego i bpa Macieja Pstrokoskiego [14] /. W Archiwum Generalnym Karmelitw Bosych w Rzymie pod sygn. 304d znajduje si katalog Bractwa Szkaplerznego pierwszego klasztoru karmelitw bosych w Krakowie pod wezw. Niepokalanego Poczcia NMP z lat 1606 - 1612. W tym okresie zostao przyjtych do Bractwa Szkaplerza w. 785 czonkw. Wrd nich na osobnej karcie wyszczeglniono 8 zakonnikw z rnych klasztorw, 26 mniszek z klasztoru w. Andrzeja SS. Klarysek w Krakowie, z ksieni Ann Rogowsk na czele, 14 mniszek klasztoru w. Agnieszki w Krakowie, 29 sistr z rnych klasztorw. Spord duchowiestwa katalog wymienia trzech kanonikw: Jana Zerzyskiego, Jana Foxiusz Jakuba Ostrowskiego i dwch doktorw teologii - ks. Sebastiana Nuceryna i ks. Sebastiana Opatowiusza. Pod rubryk nobiles umieszczono 16 magnatw. Wrd nich: Krystyna i Andrzej Sapieh wojew. poocki, Jakub Bobola z on Ew - podczaszy sandomierski, Jan Zebrzydowski z on Barbar - starosta Lanckoroski, Mikoaj Zebrzydowski z crk Gryzeld- wojewoda krakowski, Barbara i Piotr Tarnowscy -kasztelanowie, Katarzyna i Jan Potoccy - podstarostowie kazimierscy, Stanisaw Branicki - starosta chciski, Anna Czarnkowska - wojewodzina czycka, Agnieszka Tarowa -wojewodzina lubelsk Katarzyna Siemaszkowa - maonka wojewody trockiego, Agnieszka z Tczyskich Firlejowa -wojewodzina krakowska i pniejsza fundatorka pustelniczego klasztoru karmelitw bosych w Czernej.

W 28 klasztorach prowincji polskiej Ducha witego i w. Kazimierza na Litwie istniay dynamiczne bractwa szakplerzne z wymienionymi strukturami organizacyjnymi a do kasaty klasztorw przez zaborcw po upadku Rzeczypospolitej. Wiele bractw szkaplerznych miao swoje dobra ziemskie i sumyfunduszowe zabezpieczone na dobrach ziemskich, z ktrych czerpay dochody /czynsze/ na potrzeby brackie.

Centralnym sanktuarium Kultu Matki Boej Szkaplerznej w XVIII wieku by klasztor w Berdyczowie. Przybyway do niego pielgrzymki z zaej Ukrainy, Podola i Woynia. Uroczycie obchodzono corocznie nowenn przed uroczystoci Matki Boej Szkaplerznej i oktaw po uroczystoci centralnej. Codziennie piewane byy godzinki i litania do NMP przez klasztorn kapel oraz msza w. wotywna o NMP. Codziennie zakonnicy w biaych paszczach przed zasoniciem askami syncego obrazu piewali wzruszajc antyfon "Sub Tuum Praesidium". Bractwo Szkaplerzne poczone z Bractwem w. Jzefa zobowizane byo corocznie do zamwienia 17 mszy w. piewanych, 46 czytanych, 3 anniwersarzy oraz do piewania passji w Wielkim Pocie [15] /.

Karmelici Bosi nie tylko przy swoich klasztorach prowadzili Bractwa Szkaplerzne ale zakadali je rwnie przy kocioach parafialnych. Przeprowadzona w 1950 r. przez O. Waleriana od w. Teresy Ryszk OCD ankieta szkaplerzna na terenie caej Polski w obecnych granicach, ujawnia istnienie 140 bractw szkaplerznych, erygowanych przewanie w XVII i XVIII wieku [16] /. Istnieje bardzo obszerna dokumentacja ikonograficzna szkaplerza karmelitaskiego. Zachowao si duo obrazw kultowych z wizj Matki Boej szkaplerznej w. Szymona Stock znaczna liczba obrazw Matki Boej Szkaplerznej [17] /, feretronw, chorgwi, przedstawie czyca [18] , medali i medalikw. Wszystko to wiadczy o ogromnej popularnoci naboestwa szkaplerznego.

Cae to wielkie dziedzictwo duchowe ulego zagadzie z chwil kasaty klasztorw przez zaborcw, ktrzy zabronili rwnie dziaalnoci bractw kocielnych.

Stopniowe odrodzenie naboestwa szkaplerznego rozpoczyna si od reformy klasztoru w Czernej w 1880 r. Od roku 1888 mamy ju zachowan (grub) ksig szkaplerza witego klasztoru w Czernej. O.Serapion od w. Andrzeja Corsini, prowincja austro - wgierski, w czasie wizytacji klasztoru w Czernej poleci zakonnikom wznowi naboestwo szkaplerzne. Zgodnie z tym poleceniem odnowiono otarz Matki Boej Szkaplerznej i w ostatni niedziel maja 27 V 1888 r. zostao wprowadzone comiesiczne naboestwo szkaplerzne do Matki Boej, z wystawieniem Najw. Sakramentu, piewan Litani loretask, kazaniem i profesj ze statu Madonny Szkaplerznej. Dokona tego O.Franciszek Drecher, przeor klasztoru [19] . Naboestwo to przetrwao do naszych czasw i jest odprawiane w trzeci niedziel kadego miesica. Do dynamicznego rozwoju naboestwa szkaplerznego przyczyni si o. Rafa Kalinowski, odnowiciel naszej prowincji, wieloletni przeoony klasztoru w Czernej i w Wadowicach. Wielkie zasugi w odnowieniu bractwa szkaplerznego i w. Jzefa pooy o. Jan Chrzciciel Bouchaud, dugoletni mistrz nowicjatu w Czernej. Jest on autorem wartociowych podrcznikw do wicze duchowych: "Zakon i Bractwo Matki Boej Szkaplerznej, Krakw 1903 i "Dzieci Matki Boej Szkaplerznej czyli wiczenia duchowe dla czonkw Bractwa Szkaplerza witego, Krakw 1910. Gorliwo zakonnikw cigaa tumy ludzi do Czernej na naboestwa i do spowiedzi z caej okolicy a szczeglnie ze lska. III Zakon Karmelitaski wybitnie przyczyni si do rozwoju kultu Matki Boej Szkaplerznej w Czernej i popularyzacji naboestwa szkaplerznego na caym lsku. Czerna staa si centralnym sanktuarium Kultu Matki Boej szkaplerznej w Polsce od chwili koronacji papieskimi koronami askami syncego obrazu 17 lipca 1988 r. Co roku przybywa do tego sanktuarium ok. 500 zorganizowanych pielgrzymek. Liczba przyjtych do Szkaplerza wynosi ok. kilkaset tysicy osb.

Od chwili wskrzeszenia prowincji Ducha witego w 1920 r. we wszystkich klasztorach wznowiono naboestwa szkaplerzne i Bractwa szkaplerzne ale ju bez struktury organizacyjnej.

Kult Matki Boej Szkaplerznej jest wielkim dziedzictwem naszego charyzmatu i wyzwaniem do przekazywania dzisiejszemu czowiekowi w sposb odpowiedni do dzisiejszej mentalnoci jego wartoci ideowych.

Pytania: Jak naley odnowi i uaktywni Bractwa Szkaplerzne? Sposoby przekazywania wartoci ideowych Szkaplerza w.?



[1] "AAS", 17: 1950, s.390-391.

[2] J.SMET O.Cartn., The Carmelites, t. II, Cass Avc - Darien 1976, s.225.

[3] Tame, s.227.

[4] Tame.

[5] P.NICOLAS A P.CORDE MARIAE OCD, Manuale huris communis regularium et specialis Carmelitarum Discalceatorum, Burgis 1929, s.434-435.

[6] Privilegia Fratrum Discalceatorum B.Mariae Pirginis de Monte Carmeli, Rcjmae 1617, s.126.

[7] Codicis juris canonici fontes, Ed. Gaspari P., vol. I, Romae 1926, s.567.

[8] O.CYPRIANA S.MARIA OCD, Zakon Karmelitaski..., Krakw 1650, s.253-277; B.J.WANAT OCD, Zakon Karmelitw Bosych w Polsce, Klasztory karmelitw i karmelitanek bosych 1605-1975, Krakw 1979, s. 724.

[9] Privilegia Fratrum Discalceatorum, j.w., s.126.

[10] O.B.PANEK O.Carm., Dzieje Bractwa Szkaplerza witego przy kociele Karmelitw w Krakowie na Piasku do koca XVII wieku. Roczniki Teologiczno -Kanoniczne, t.10, z.3: 1963, s.43.

[11] T.M.TRAJDOS, Fundacja klasztorna karmelitw na Piasku w Krakowie, w: "Nasza Przeszo", t.60 /1983/, s.l 19-120.

[12] B.PANEK O.Carm, Dzieje Bractwa..., s.47-55.

[13] Tame, s.58.

[14] BJ.WANAT OCD, Matka Boska Szkaplerzna w Czernej, Krakw 1988, s.86.

[15] Archiwum Prowincji Karmelitw Bosych w Czernej, AKB 3, Wizyta kocioa i klasztoru Berdyczowskiego XX. Karmelitw Bosych... za rok 1841, k.17.

[16] APKB w Czernej, AP 16-24.

[17] K.S.MOISAN, Matka Boska Szkaplerzna, /w:/Ikonografia nowoytnej sztuki kocielnej w Polsce, red. J.St. Pasierb, Nowy Testament, t.II, Maryja ordowniczka wiernych, Warszawa 1987, s.104-120.

[18] K.MOISAN-JABOSKA, Obraz czyca w sztuce polskiego baroku, studium ikonograficzno - ikonologiczne, Warszawa 1995.

[19] BJ.WANAT OCD, Matka Boska Szkaplerzna w Czernej,... s. 118.

 

 
szkaplerz
Aby otrzymywaж materiaіy formacyjne i informacje
o nowo¶ciach na naszej stronie
wpisz swуj adres mailowy.

 
 

 

 
gуra strony
  Dokument bez tytuіu

 

 
 

Strona Rodziny Szkaplerznej Krakowskiej Prowincji Karmelitуw Bosych