O. Benignus Wanat OCD
Historia Bractw
Szkaplerznych
(druga cz wykadu pt: Historia naboestwa szkaplerznego
w Karmelu wygoszonego 6 X 1998 r. w czasie II Forum Duszpasterskiego
Krakowskiej Prowincji OCD)
1. Bractwa Szkaplerzne, geneza i struktura
organizacyjna
Pocztki bractwa szkaplerznego sigaj XIII w. W XIV
wieku powstay pierwsze bractwa szkaplerzne we Florencji, Bolonii, Wenecji i
innych miastach. W krtkim czasie eygowano je przy wszystkich klasztorach
karmelitaskich. Stanowiy one jedn z form dziaalnoci zakonu. Noboetwo szkaplerzne stao si obok namoetwa racowego nawaniejszym naboestwem Maryjnym w Kociele Katolickim ...wicej.
2.
Rozwj Bractw Szkaplerznych w Polsce
Do Polski Bractwo Szkaplerza w. przybyo wraz z pierwszymi fundacjami
klasztorw karmelitaskich. Bractwo Szkaplerzne u OO. Karmelitw w Krakowie na Piasku byo
najstarszym bractwem tego typu na ziemiach polskich. W rozwoju naboestwa szkaplerznego w Polsce pooyli wielkie zasugi
rwnie Karmelici Bosi, ktrzy nie tylko przy swoich klasztorach prowadzili Bractwa
Szkaplerzne ale zakadali je rwnie przy kocioach parafialnych....wicej
1.
Bractwo Szkaplerzne, geneza i struktura
organizacyjna
Bractwo kocielne jest zrzeszeniem wiernych, kanonicznie erygowanym i
pozostajcym pod zwierzchnictwem ordynariusza. Celem jego jest rozbudzenie
ycia chrzecijaskiego wrd czonkw, poprzez okrelone formy kultu religijnego i wykonywanie
dzie miosierdzia. Celem bractwa szkaplerznego jest rozszerzanie kultu Matki
Boej Szkaplerznej poprzez wasne naboestwa i wiczenia duchowne, a
szczeglnie przez naladowanie Jej cnt i dziea mioci. Kady kto przyjmuje
szkaplerz w. naley do rodziny Maryi. Papie Pius XII napisa, e " Wszyscy karmelici, bd po klasztorach pierwszego i drugiego Zakonu,
bd w Trzecim Zakonie regularnym i wieckim, bd w bractwie, poczeni
szczeglnym wzem mioci, nale do tej samej rodziny bogosawionej Matki.
Pocztki bractwa szkaplerznego sigaj XIII w. Od czasu objawienia si
Matki Boej w. Szymonowi Stockowi i nadania wielkich przywilejw
karmelitaskiemu szkaplerzowi, rozpocz si masowy rozwj tego bractwa. W XIV
wieku powstay pierwsze bractwa szkaplerzne we Florencji, Bolonii, Wenecji i
innych miastach. W krtkim czasie eygowano je przy wszystkich klasztorach
karmelitaskich. Stanowiy one jedn z form dziaalnoci zakonu.
O. Genera Zakonu Jan Chrzciciel Rossi, wielki czciciel Matki Boej
odegra decydujc rol w rozwoju bractwa szkaplerznego. W latach 1566 - 1567
przeprowadzajc wizytacje klasztorw w Hiszpanii i Portugalii dostarczy okoo
20 0000 szkaplerzy i Listw Bractwa. Otrzyma on rwnie do pap. Grzegorza XIII
szczegowe ustalenia, dotyczce przywileju sobotniego. Papie w bulli "Cum laudes" z 18 X 1577 r. potwierdzi odpusty szkaplerzne nadane
przez jego poprzednikw oraz bulli sobotniej Jana XXII, ktry udzieli
przywileju dla dusz czyciowych, uwolnienia ich w sobot po mierci przez
ordownictwo, zasugi i modlitwy Matki Boej, dla tych zmarych, ktrzy nosili
szkaplerz w zakonie albo przynaleeli do bractwa szkaplerznego. /
W XVI w. Jzef Falcone pisa: " Obecnie w
Hiszpanii nie ma domu, w ktrym by nie nakadano karmelitaskiego ubioru dla
uzyskania odpustu. Obie crki krla
Filipa i wszyscy jego dworzanie nosili ubir Naj. Pani z Gry Karmel. /..../
Czy nie moe si wydawa, e caa Hiszpania i Portugalia stanowi jeden wielki
klasztor karmelitaski? ".
W 1613 r. w Lizbonie Bractwo liczyo 23 000 czonkw, a w 1675 r. w
Wenecji - 75 000 czonkw. W 1613 roku Franciszek Voersio stwierdza, e w Krlestwie
neapolitaskim niewielu znajduje si ludzi, ktrzy nie nosz szkaplerza Wielu
ludzi zachowywao abstynencj od jedzenia misa w rody i soboty. W Kolonii w
tym celu zaoono specjalne targowisko z rybami we rody. Na owiadczenie
krlewskiego skarbnika, e dochody krlewskie z powodu przywileju sobotniego
zmniejszyy si o 30 000 skudw rocznie ze wzgldu na abstynencj, krl Filip
III mia odpowiedzie: wolabym, aby moi poddani raczej byli powiceni Najw.
Dziewicy, anieliby wzrasta miay moje dochody.
Prawo erygowania bractw szkaplerznych zastrzeone byo przeoonym
generalnym Zakonu Karmelitaskiego. Papie Pawe V w bulli "Cum
certas" z 30 X 1606 r. udzieli przywileju generaowi zakonu
karmelitaskiego lub jego wikariuszowi zakadania Arcybractwa szkaplerznego
zarwno w karmelitaskich jak i nie karmelitaskich kocioach. Struktura organizacyjna
bractwa oparta zostaa na normach konstytucji Klemensa VIII, "Quaecumque"
z 7 XII 1604 r. Posiadao ono swoje ustawy i
zarzd. Promotorem jego lub dyrektorem by przeoony domu, albo kapan przez
niego zamianowany. Co roku na sesji nadzwyczajnej odbyway si wybory caego
zarzdu bractwa. Najczciej wybory byy 16 lipca na uroczysto Matki Boej
Szkaplerznej. Zarzd skada si z nastpujcych urzdnikw:
1. Przeoony
zw. przeorem lub prefektem, ktry czuwa nad zachowaniem ustaw bractwa.
Posiada jeden klucz od kasy i piecz brack.
2. Zastpca
przeoonego zw. podprzeorem lub wiceprefektem.
3. Siedmiu
radnych zw. konsulami. Wrd nich dwch byo arbitrami.
4. Skarbnik.
Obowizkiem jego byo prowadzi ksig dochodw i rozchodw oraz przyjmowanie
ofiar i skadek oraz prowadzenie listy ofiarodawcw.
5. Pisarz lub
sekretarz. Obowizkiem jego byo prowadzi ksig praw i ksig protokow
zebra bractwa.
6. Zakrystianin
opiekujcy si otarzem i kaplic konfraternii. Czuwa nad naczyniami i szatami
liturgicznymi.
Oprcz powyszych byy nisze urzdy i stae obowizki, jak: prokurator
otarza, prowizorzy, chory, jamunicy, marszakowie, infirmariusze. Zarzd
wyznacza te obowizki czonkom bractwa.
W drug lub trzeci niedziel miesica odbywao si zebranie
konfraternii z naboestwem i szkaplerzn procesj. W kad sobot czonkowie
bractwa mieli bra udzia we Mszy w. wotywnej ku czci Matki Boej Szkaplerznej.
Papie Klemens VIII we wspomnianej konstytucji z 7 XII 1604 r. midzy
innymi okreli, e w tym samym miecie lub w miejscowoci, w odlegoci 4,5 km
nie wolno erygowa tych samych bractw kocielnych. OO. Karmelici Trzewiczkowi i
Bosi dla uniknicia nieporozumie podpisali 24 VIII 1616 roku wzajemn ugod,
moc ktrej oba zakony w miejscowociach gdzie znajduj si ich klasztory mog
swobodnie przyjmowa do bractwa szkaplerznego wiernych ze wszystkimi
przywilejami i odpustami. Przyjci wierni do szkaplerza nalee bd do Bractwa
wczeniej erygowanego. Ugoda ta zostaa zatwierdzona przez pap. Pawa V z dnia
24 IV 1617 r. .
2. Rozwj Bractw Szkaplerznych w Polsce
Do Polski Bractwo Szkaplerza w. przybyo wraz z pierwszymi fundacjami
klasztorw karmelitaskich: Krakw /1397/, Pozna /1400/, Bydgoszcz /ok. 1400/,
Jaso /1438/, Gdask /1462/. O.Marcin Charzewicz prowincja karmelitw w Polsce
w dokumencie z 1669 r. utrzymuje, e Bryctwa Szkaplerza w. w Krakowie, zgodnie
z konstytucj Klemensa VIII zostao formalnie odnowione i potwierdzone przez
prowincjaa Wawrzyca Druyn w 1608 r.. Wynika z tego, i istniao w
XVI wieku. Tadeusz M.Trajdos uwaa, e pocztki bractwa sigaj Jagiellonw. Na
potwierdzenie przytacza dokument generaa zakonu z 1411 r., moc ktrego
przyjmuje rajcw miasta i pisarza Szymona do bractwa i udziau we wszystkich
dobrach duchowych klasztoru w yciu i po mierci .
Bractwo Szkaplerzne u OO. Karmelitw w Krakowie na Piasku byo
najstarszym bractwem tego typu na ziemiach polskich. Dokumenty z XVII w.
opisuj jego struktur prawn i organizacyjn, zarzd, fundusze, przywileje,
obowizki i wykazy czonkw bractwa oraz zadania apostolskie. W roku 1648 bractwo miao
wasn kaplic i zakrysti bogato uposaon. Inwentarz wymienia 2 otarze, 16 obrazw,
12 kielichw /w tym 6 zotych, a inne ze srebra pozacane/, paramenty
kocielne, 3 relikwiarze, chorgwie, feretrony etc.. Naleao do najliczniejszych
i najbardziej dynamicznych bractw w Krakowie. Naleeli do niego rwnie wierni
przyjmowani do szkaplerza w dwch klasztorach karmelitw bosych w Krakowie.
W rozwoju naboestwa szkaplerznego w Polsce pooyli wielkie zasugi
Karmelici Bosi. Pierwsi karmelici bosi ju 1605 r. przyjli do Szkaplerza w.
dwr krla Zygmunta III, ks. bpa Bernarda Maciejowskiego i bpa Macieja
Pstrokoskiego/. W Archiwum Generalnym
Karmelitw Bosych w Rzymie pod sygn. 304d znajduje si katalog Bractwa
Szkaplerznego pierwszego klasztoru karmelitw bosych w Krakowie pod wezw. Niepokalanego Poczcia NMP z lat 1606
- 1612. W tym okresie zostao przyjtych do Bractwa Szkaplerza w. 785
czonkw. Wrd nich na osobnej karcie wyszczeglniono 8 zakonnikw z rnych
klasztorw, 26 mniszek z klasztoru w. Andrzeja SS. Klarysek w Krakowie, z
ksieni Ann Rogowsk na czele, 14 mniszek klasztoru w. Agnieszki w Krakowie,
29 sistr z rnych klasztorw. Spord duchowiestwa katalog wymienia trzech kanonikw: Jana Zerzyskiego, Jana Foxiusz Jakuba Ostrowskiego i dwch doktorw
teologii - ks. Sebastiana Nuceryna i ks. Sebastiana Opatowiusza. Pod rubryk
nobiles umieszczono 16 magnatw. Wrd nich: Krystyna i Andrzej Sapieh wojew.
poocki, Jakub Bobola z on Ew - podczaszy sandomierski, Jan Zebrzydowski z
on Barbar - starosta Lanckoroski, Mikoaj Zebrzydowski z crk Gryzeld-
wojewoda krakowski, Barbara i Piotr Tarnowscy -kasztelanowie, Katarzyna i Jan Potoccy - podstarostowie
kazimierscy, Stanisaw Branicki -
starosta chciski, Anna Czarnkowska -
wojewodzina czycka, Agnieszka Tarowa -wojewodzina lubelsk Katarzyna Siemaszkowa - maonka
wojewody trockiego, Agnieszka z
Tczyskich Firlejowa -wojewodzina krakowska i pniejsza fundatorka
pustelniczego klasztoru karmelitw bosych w Czernej.
W 28 klasztorach prowincji polskiej Ducha witego i w. Kazimierza na
Litwie istniay dynamiczne bractwa szakplerzne z wymienionymi strukturami
organizacyjnymi a do kasaty klasztorw przez zaborcw po upadku
Rzeczypospolitej. Wiele bractw szkaplerznych miao swoje dobra ziemskie i sumyfunduszowe
zabezpieczone na dobrach ziemskich, z ktrych czerpay dochody /czynsze/ na potrzeby brackie.
Centralnym sanktuarium Kultu Matki Boej Szkaplerznej w XVIII wieku by
klasztor w Berdyczowie. Przybyway do niego pielgrzymki z zaej Ukrainy, Podola
i Woynia. Uroczycie obchodzono corocznie nowenn przed uroczystoci Matki Boej
Szkaplerznej i oktaw po uroczystoci centralnej. Codziennie piewane byy
godzinki i litania do NMP przez klasztorn kapel oraz msza w. wotywna o NMP.
Codziennie zakonnicy w biaych paszczach przed zasoniciem askami syncego
obrazu piewali wzruszajc antyfon "Sub Tuum Praesidium". Bractwo
Szkaplerzne poczone z Bractwem w. Jzefa zobowizane byo corocznie do
zamwienia 17 mszy w. piewanych, 46 czytanych, 3 anniwersarzy oraz do
piewania passji w Wielkim Pocie /.
Karmelici Bosi nie tylko przy swoich klasztorach prowadzili Bractwa
Szkaplerzne ale zakadali je rwnie przy kocioach parafialnych.
Przeprowadzona w 1950 r. przez O. Waleriana od w. Teresy Ryszk OCD ankieta
szkaplerzna na terenie caej Polski w obecnych granicach, ujawnia istnienie
140 bractw szkaplerznych, erygowanych przewanie w XVII i XVIII wieku/. Istnieje bardzo obszerna
dokumentacja ikonograficzna szkaplerza karmelitaskiego. Zachowao si duo
obrazw kultowych z wizj Matki Boej szkaplerznej w. Szymona Stock znaczna
liczba obrazw Matki Boej Szkaplerznej/, feretronw, chorgwi,
przedstawie czyca, medali i medalikw. Wszystko
to wiadczy o ogromnej popularnoci naboestwa szkaplerznego.
Cae to wielkie dziedzictwo duchowe ulego zagadzie z chwil kasaty
klasztorw przez zaborcw, ktrzy zabronili rwnie dziaalnoci bractw kocielnych.
Stopniowe odrodzenie naboestwa szkaplerznego rozpoczyna si od
reformy klasztoru w Czernej w 1880 r. Od roku 1888 mamy ju zachowan (grub)
ksig szkaplerza witego klasztoru w Czernej. O.Serapion od w. Andrzeja
Corsini, prowincja austro - wgierski, w czasie wizytacji klasztoru w Czernej
poleci zakonnikom wznowi naboestwo szkaplerzne. Zgodnie z tym poleceniem
odnowiono otarz Matki Boej Szkaplerznej i w ostatni niedziel maja 27 V 1888
r. zostao wprowadzone comiesiczne naboestwo szkaplerzne do Matki Boej, z
wystawieniem Najw. Sakramentu, piewan Litani loretask, kazaniem i
profesj ze statu Madonny Szkaplerznej. Dokona tego O.Franciszek Drecher,
przeor klasztoru. Naboestwo to przetrwao do
naszych czasw i jest odprawiane w trzeci niedziel kadego miesica. Do
dynamicznego rozwoju naboestwa szkaplerznego przyczyni si o. Rafa
Kalinowski, odnowiciel naszej prowincji, wieloletni przeoony klasztoru w
Czernej i w Wadowicach. Wielkie zasugi w odnowieniu bractwa szkaplerznego i
w. Jzefa pooy o. Jan Chrzciciel Bouchaud, dugoletni mistrz nowicjatu w
Czernej. Jest on autorem wartociowych podrcznikw do wicze duchowych:
"Zakon i Bractwo Matki Boej Szkaplerznej, Krakw 1903 i "Dzieci Matki Boej
Szkaplerznej czyli wiczenia duchowe dla czonkw Bractwa Szkaplerza witego,
Krakw 1910. Gorliwo zakonnikw cigaa tumy ludzi do Czernej na
naboestwa i do spowiedzi z caej okolicy a szczeglnie ze lska. III Zakon
Karmelitaski wybitnie przyczyni si do rozwoju kultu Matki Boej Szkaplerznej
w Czernej i popularyzacji naboestwa szkaplerznego na caym lsku. Czerna
staa si centralnym sanktuarium Kultu Matki Boej szkaplerznej w Polsce od
chwili koronacji papieskimi koronami askami syncego obrazu 17 lipca 1988 r.
Co roku przybywa do tego sanktuarium ok. 500 zorganizowanych pielgrzymek.
Liczba przyjtych do Szkaplerza wynosi ok. kilkaset tysicy osb.
Od chwili wskrzeszenia prowincji Ducha witego w 1920 r. we wszystkich
klasztorach wznowiono naboestwa szkaplerzne i Bractwa szkaplerzne ale ju bez
struktury organizacyjnej.
Kult Matki Boej Szkaplerznej jest wielkim dziedzictwem naszego
charyzmatu i wyzwaniem do przekazywania dzisiejszemu czowiekowi w sposb
odpowiedni do dzisiejszej mentalnoci jego wartoci ideowych.
Pytania: Jak naley odnowi i uaktywni Bractwa Szkaplerzne? Sposoby
przekazywania wartoci ideowych Szkaplerza w.?